måndag 23 september 2013

Hej alla glada = katastrof SEO

Blogga om det du vill säga till världen!
Det är svårt för alla att bli sedda online. Söker du efter något på google så kommer de förslagen du får att vara från sådana sajter som har varit duktiga på SEO ( searchengineoptimization/sökmotoroptimering).

Jag måste lära mig det :)

Det är inte lätt för google att veta vilka förslag som är bäst för alla sök men är programmerad i en massa olika steg. Tex din rubrik, titel, meta description osv.... den noterar också hur populär sajten är och hur många som länkat till sidan.

Jag tex vill ju att alla som letar efter alternativa inkomstmöjligheter ska hitta mig.
Med den här posten kommer ingen av dem att hitta mig ;)

Personen som söker nåt skriver tex. jobba online...... min blog titel säger jobba online, men sen säger titeln på denna post "hej alla glada" och första stycket säger "blogga om det du vill säga världen"... det förvirrar sökmotorn så den struntar i den här posten.

Hade jag istället haft blogtitel "jobba online" post titeln " Att jobba online" och börjat första stycket med en förklaring om att denna post handlar om att jobba online osv så hade mina chanser att dyka upp i en googlesökning ökat betydligt.

Google har en handbok i ämnet: klicka här

För att hjälpa till ytterligare kan man skapa länkar till sigsjälv.
På FB, twitter, Scoopit, stumbleupon, trig, Youtube, IBOtoolbox, pinterest, i forum och på en massa ställen  kan du posta länken till din blogg och på så sätt visa sökmotorn att intresse finns för den här sidan på populära sajter.

Att ha bilder som är rätt taggade är också viktigt.... sökmotorn kan inte förstå en bild så du måste skriva taggar och förklaringar och sånt väldigt noga så det passar med de sökresultat du vill synas i.

Det finns massvis med sajter som förklarar allt omkring detta så jag tänker inte ens försöka förklara.
vill bara att du ska förstå att det inte räcker med att skriva en fantastisk bloggpost du måste skriva den så både människor och sökmotorer förstår annars kommer ingen att se den om du inte ger dem länken.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar