tisdag 17 september 2013

nätverksmarknadsföring - MLM

Jag har alltid gillat kompensationsplanerna i företag som marknadsför via nätverk, det är ju då som delar av inkomsten är passiv- det vill säga jag tjänar utan att anstränga mig alltför mycket ;)

Problemet är att många blandar ihop MLM (multilevelmarketing) med pyramidspel.

Pyramidspel är förbjudna och kommer nog så att förbli. Pyramidspel innefattar inga varor eller produkter utan man får betalt av pengar som en annan person betalar.
Enkelt förklarat så är det som de kedjebrev som var vanliga förr,
 -"om du skickar 10 kronor till den överst på listan och skriver ditt namn längst ner på listan och skickar till 10 personer så kommer du att få x antal kronor inom en månad"-

Nätverksmarknadsföring är en marknadsföring många företag gillar för att det är ett effektivt sätt att sprida sitt budskap och sina produkter. Det handlar alltid om att den som marknadsför en vara/produkt så det resulterar i försäljning / förtjänst för för företaget så delar de ut provisioner och i en del fall även bonusar.
De pengarna kommer inte direkt från en annan person som i pyramidspel utan de har gått in och bokförts i företaget och sen slussats vidare till ett utbetalningskonto för marknadsföring.

Så när man kan skilja på pyramidspel och MLM så är det enkelt att förstå att jag gillar kompensationsplanerna för MLM :)
I ett traditionellt företag sitter nån på toppen och lyfter hög lön och är man på botten av den pyramiden så är man på botten.
Men i Nätverksmarknadsföring kan man vara varsomhelst i organisationen och lyckas bättre än de flesta.... Ofta ser kompensationsplanen ut som en pyramid och alla får en egen pyramid. Är jag bra på att marknadsföra kommer jag att få många personer i min pyramid och det gynnar mig såklart. Men ingenting säger att någon av dem inte är ännu bättre på att marknadsföra så de får fler i sin pyramid, då tjänar de mer än jag och det är rättvist tycker jag. Samma gäller uppåt för mig, den som visade mig tjänar nödvändigtvis inte mer än mig.

Jag jobbade med oriflame förut och det är också MLM. När jag hade registrerat en ny person som kund och den personen satt hemma och beställde från oriflame så fick jag provision :) passiv inkomst.....

Jag förstår att allting inte passar alla.... och ingenting är säkert vad det gäller nånting, man får bara satsa på sånt som känns bra och vara inställd på att det kan gå hur som helst.

Oriflame passade inte mig för det måste jag visa personligen hela tiden för att bygga mitt nätverk av kunder så stort att jag kan leva på inkomsten..... Men jag vill ju inte hålla på att ha homepartys hela tiden, jag vill ju resa till Turkiet..... så jag väljer såklart sånt man kan göra varsomhelst i världen.

Ha det gött....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar